- Nie ma miejsca na puste obietnice – powiedział dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Długo wyczekiwana droga, licząca niemal 15 km powstanie w ciągu nieco ponad dwóch lat. Jej budowa będzie kosztować niemal 270 mln złotych.
Już w czwartym kwartale 2022 r. zmotoryzowani będą przemierzali nową obwodnicą Kędzierzyna-Koźla. Na taką inwestycję mieszkańcy regionu czekali latami. W roku 2013 temat ten dość głośno wybrzmiał w lokalnych mediach, które przekazywały informacje, że ówczesny premier RP Donald Tusk otrzymał wszelkie niezbędne dokumenty o konieczności budowy nowej obwodnicy miasta, która miało powstać by zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom regionu. Wszystko z uwagi na fakt, iż w Kędzierzynie-Koźlu zlokalizowane są przedsiębiorstwa chemiczne, do których drogi dojazdowe prowadzą głównie przez centrum miasta. W dokumentach przedłożonych Donaldowi Tuskowi były m.in. opracowania dotyczące symulacji ewentualnej katastrofy drogowej związanej z wybuchem cysterny pełnej chemikaliów. W sprawie budowy obwodnicy rząd Platformy Obywatelskiej oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego jednak nic nie zrobił, zostawiając mieszkańców z problemem.
Dopiero dzięki zaangażowaniu m.in. wojewody opolskiego oraz opolskich parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości, budowa obwodnicy – drugiego największego miasta w regionie, stała się faktem.
Dziś wbito symboliczne łopaty pod miejsce budowy. - Cieszę się, że mogę być w tym miejscu w takiej chwili – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - To zawsze wielki dzień i wielkie wydarzenie, kiedy fizycznie rozpoczynana jest budowa. To dzień, w którym możemy powiedzieć, że wszystkie problemy i trudności związane z przygotowaniem inwestycji przeszły już do historii.
Wojewoda opolski Adrian Czubak zaznaczał, że Rząd PiS nie składa pustych obietnic. - Pamiętacie państwo dokładnie początek kadencji. Wiele było pytań, m.in. o obwodnice. Powiedziałem, że od 2016 roku, zobaczycie państwo, że za kilka lat cała Opolszczyzna to będzie jeden wielki plac budowy. I dzisiaj to potwierdzamy – mówił.
- Od tego momentu mieszkańcy będą odliczali czas. Do dzisiaj toczyły się prace, o których wielu mieszkańców nawet nie wiedziało. Wszystko po to, żeby dzisiaj zacząć liczyć czas i za dwa lata, żeby tą obwodnicą przejeżdżali mieszkańcy – podkreślała poseł na Sejm RP Violetta Porowska.
Dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA Rafał Pydych komentuje, iż rozpoczęcie budowy jest prawdziwym wyzwaniem. - To jest około 15 km drogi krajowej. Na początkowym odcinku 7,5 km w przekroju 2 + 1. To są do wykonania obiekty inżynierskie. W sumie jest ich 18, z czego 9 w ciągu drogi, 9 poprzecznych. To są także 4 ronda.
W dzisiejszej uroczystości udział wziął również senator RP Jerzy Czerwiński, który mówił o znaczeniu inwestycji. - To co jeździ za nami, wjeżdża potem do Ujazdu, wjeżdża do poszczególnych dzielnic Kędzierzyna-Koźla, rozjeżdża drogi lokalne i po prostu utrudnia życie miejscowym ludziom. Oni długo na tę obwodnicę czekali i mam nadzieję, że za dwa lata, stanie się ona faktem – mówił.
Dane techniczne inwestycji
Nowy odcinek będzie przedłużeniem istniejącej dwujezdniowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w kierunku autostrady A4. Od ronda jakie powstanie w ciągu DK40 trasa pobiegnie nowym śladem omijając Sławięcice i Ujazd i włączając się z powrotem do DK40 tuż za granicą województw opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.
Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1), a od tego skrzyżowania - czyli niemal połowy długości obwodnicy – o przekroju tradycyjnym w układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Droga będzie miała nawierzchnię bitumiczną.
Wybudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego i śląskiego, na terenie gmin: Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec.
Korzyści
Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, poprawiając połączenie międzyregionalnej drogi z Czech i południa kraju z portem rzecznym na Odrze oraz węzłem kolejowym w Kędzierzynie-Koźlu. Obwodnica usprawni ruch w kierunku węzła autostradowego A4 Opole Południe oraz poprawi dostępność przyległych terenów do autostrady A4. Dzięki tej obwodnicy, z ulic miejskich zniknie transport niebezpiecznych materiałów chemicznych z zakładów przemysłowych w Kędzierzynie - Koźlu Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w korytarzu i w sąsiedztwie korytarza obwodnicy i DK40 oraz w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim i strzeleckim.
Kalendarium
- 15 października 2018 r. - podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy
- 20 listopada 2019 r. – uzyskanie zmienionej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
-27 stycznia 2020 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji ZRID
- 5 czerwca 2020 - uzyskanie decyzji ZRID
- IV kw. 2022 r. - zakończenie robót
AKTUALIZACJA: Koronawirus na Opolszczyźnie - jest kolejny przypadek
EDD: Europa zaczyna się... w Łambinowicach. Miasta i Miejsca Znaku Dziedzictwa Europejskiego
Wojewoda wspiera powodzian. Głuchołazy otrzymały środki w zaledwie dobę
MON uruchamia program dla organizacji pozarządowych. Kwota dotacji to 2,5 mln zł